Dit blijkt uit een onderzoek van Media adviesbureau Stroom dat onderzoek heeft gedaan onder bijna 1000 tabletgebruikers. In dit onderzoek is het oriëntatie en aankoopgedrag op de tablet onder de loep genomen. De tablet speelt met name een belangrijke rol als het gaat om bewustwording en inspiratie in de ‘path-to-purchase’ van de consument. De pc en laptop blijft nog steeds de grote favoriet als shoppingkanaal, zeker als het gaat om duurdere aankopen. De grootte van het scherm blijkt opvallend genoeg nog steeds een issue te zijn bij online shopping op de tablet. 46% van de ondervraagden vindt dit een probleem.

Tevens geeft 21% van de respondenten aan dat apps en websites nog niet genoeg gebruiksvriendelijk zijn en maar liefst 24% vindt dat de producten nog niet goed genoeg in beeld worden gebracht. Het is dan ook niet gek dat 61% te kennen geeft niet online te kopen bij haar favoriete winkel als de usability van de website slecht is. Onveilig betalen blijkt een stuk minder een reden te zijn om vooralsnog niet op de tablet te shoppen. Slechts 11% geeft dit aan.

Tot slot blijkt TV de belangrijke aanjager te zijn voor e-commerce en wordt branded content het meest gewaardeerd als advertising middel op de tablet.
Bekijk alle uitkomsten van het onderzoek in onderstaande slideshare presentatie.