De opkomst van smartphones hebben gezorgd voor 4 belangrijke revoluties en daarbij behorende risico’s voor publishers. De eerste revolutie heeft alles te maken met snelheid en wordt aangeduid met “The speed of things’. De journalistieke waarde van snelle content komt hierbij in het geding. De tweede revolutie wordt wel aangeduid met ‘controlling the time frame’. De consument bepaalt hoe ,wanneer en via welk kanaal hij of zij de content consumeert. Impulsiviteit speelt hierbij een grote rol. De derde en misschien wel grootste uitdaging waar publishers tegen aan lopen is: ‘controlling the source’. Er wordt massaal gedeeld op het Internet, en gratis nieuws wordt door de nieuwe generatie Y als normaal beschouwd. Hoe kunnen uitgevers onder hun doelgroep loyaliteit bevorderen in de vorm van abonnementen of andersoortige loyaliteitsprogramma’s. De vierde en laatste revolutie heeft te doen met een gehele nieuwe vorm van concurrentie en wel de lezers zelf. ‘Readers become publishers’! Alles te danken aan de ontwikkeling van nieuwe mobiele devices.

Multichannel en multidevice is de oplossing. “Don’t bring your audience to your message, bring the message to your audience”, zo wordt beschreven in deze presentatie over mediaconsumptie anno 2014.

Bekijk zelf de presentatie en de ontwikkeling van de digitale revolutie en mediaconsumptie.

Bron:wijs.be/ wijs:digital agency