Deze gastbijdrage is geschreven door Dennis Pettinga van Daar Online Media.

De wereld verandert snel en dat mobiel (zoek)verkeer toegenomen is, is waarschijnlijk voor niemand meer iets nieuws. Een logisch gevolg hiervan is het feit dat ook zoekmachines hieraan steeds meer waarde hechten. Bezoekers die op hun smartphone op een niet mobielvriendelijke website terechtkomen, zullen waarschijnlijk geen goede gebruikerservaring hebben.

Voor mobiel
Sinds eind 2014 toont Google een aparte melding “voor mobiel” bij organische advertenties. Deze stap is een logisch gevolg vanuit de doelstelling van Google om gebruikers het best mogelijke zoekresultaat voor te schotelen. Websites krijgen het ‘keurmerk’ voor mobiel wanneer deze aan bepaalde richtlijnen voldoet.

Het gebruik van Flash is bijvoorbeeld niet gewenst. Verder is het belangrijk dat de teksten goed leesbaar zijn zonder te moeten zoomen en moet de kans beperkt zijn dat mensen op verkeerde links klikken.

Webmastertools
Ook in Google Webmaster Tools is de mobiele bruikbaarheid opgenomen. Hier komen meldingen en waarschuwingen te staan wanneer de (mobiele) website niet voldoende voldoet aan de richtlijnen. Meldingen zoals

Tikelementen te dicht op elkaar;
Kleine lettergrootte;
Viewport met vaste breedte,

worden getoond wanneer een website niet voldoende geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers.

Verminderde vindbaarheid = minder klanten
Websites die niet voldoen aan de richtlijnen voor mobiele seo zullen van april 2015 minder vaak en hoog getoond worden in de zoekresultaten en daardoor logischerwijs potentiële klanten mislopen.

‘Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.’

Het niet hebben van een mobiele, responsive of adaptive website is dus geen optie meer, wetende dat het mobiele verkeer aan websites inmiddels opgelopen is tot soms wel meer dan 60%! Wil je weten of een website mobielvriendelijk is? Gebruik dan deze tool die Google heeft ontwikkeld.

Mocht je een niet mobielvriendelijke website hebben, wacht dan niet langer, want de groei en het belang van mobiele gebruikers zal de komende tijd alleen maar toenemen en is belangrijker dan ooit tevoren.

Deze gastbijdrage is geschreven door Dennis Pettinga van Daar Online Media.

photo:vernieman(cc)