Content wordt vaak  op een moment of een plaats gebruikt. Het gebrek aan faciliteiten om content te delen is quick wins laten liggen. Bedrijven die interessante informatie bieden, maar consumenten niet de kans geven om deze content makkelijk te kunnen laten delen op sociale media kanalen missen natuurlijk kansen. Daarbij zijn consumenten meer geneigd om te delen via hun smartphone dan via een desktop (2:1). Wij hebben een aantal tips voor je verzameld die het delen van content via smartphones op social media kanalen sterk bevorderd.

Voor dat we naar de tips gaan nog een aantal conclusies uit een interessant onderzoek van ‘Share This’ waarbij 4.9miljoen sociale interacties op desktop en 1.2miljoen sociale interacties op mobiel zijn gevolgd.

-Iphone gebruikers delen het meest. 1.5 meer dan gebruikers met andere andere mobiele devices, en 3x zoveel dan gebruikers met een desktop.

-Facebook zorgt voor 60% van het totaal als het gaat om het delen van content op mobiel

-Facebook is de nummer 1 ‘Social platform’ op Iphones,  maar Pinterest is de nummer 1 op Ipads.

N.B: Het is een Amerikaanse studie dus de vraag is er of het in Nederland ook zo het geval is, maar in ieder geval opmerkelijk.

Mensen houden van het delen van content maak het ze dan ook zo makkelijk mogelijk.
Wij als TomorrowMobile zijn nog in de opstartfase en realiseren dat wij ook nog wat van deze tips kunnen gebruiken voor deze website. Er liggen echter nog wat uitdagingen in het CMS systeem en template van deze website,  maar dit geldt natuurlijk voor alle website eigenaren. Wordt vervolgd. En dan nu de tips.

Tips voor het delen van content op social mediakanalen via mobile marketing:

Op je eigen Website

–  Zet de deel opties prominent op je website. Gebruik grote buttons. Kleine buttons zijn zeker voor het delen via smartphones nog wel eens lastig om gericht op te tappen/te clicken. Zet je buttons in ieder geval niet onder de vouw neer.

– Naast de bekende Facebook, Linkedin en Twitter deel buttons,  maak het ook mogelijk om de content via mail door te sturen.

– Geef je lezer een reminder. Bijvoorbeeld: Vind je het interessant? Deel het!

Twitter

– Zorg voor links en een sterke call to action!

– De woorden ‘Please Retweet’ zorgen voor een stijging in het retweeten/delen van maar liefst 23x volgens onderzoek van Buddy Media.

– Met Twitteren geldt dat real time informatie veel vaker gedeeld wordt.  Als we mobiel zijn willen we het nu weten. Twitter is het ideale medium hiervoor. Bijvoorbeeld een retailer die aanbiedingen toont die alleen vandaag geldig zijn.

– Ja, met Twitter mag je 140 karakters plaatsen. Maar hoe korter hoe beter, dus deze 140 karakters hoef je niet te gebruiken. Maak je boodschap krachtig!

Facebook

– Gebruik foto’s. Foto’s vertellen je verhaal als merk en worden het meest gedeeld. Bovendien leveren het toevoegen van foto’s op de mobiele nieuwsfeed van facebook een groter aandeel op van het mobiele scherm waardoor een grotere aandacht voor je merk.

– Hou het kort. Net als bij Twitter is het op mobiel noodzakelijk het kort en krachtig te houden. Vermijd in ieder geval de ‘lees meer’ link wat verschijnt als het te lang wordt.  160 karakters is hierbij de grens.

– Stel een vraag. Vragen stellen bevordert de interactie met je publiek.

De focus ligt vaak op formele communicatie of op campagnes, terwijl elk bedrijf beschikt over mooie verhalen. Daardoor blijft veel content onbenut.  De lancering van een nieuw product wordt zo lang mogelijk stil gehouden. Niemand weet dat er straks iets geweldigs aankomt. Wel wordt er al content geproduceerd die deze nieuwe introductie kunnen laden en je doelgroep vast warm kan maken. Apple is hierbij natuurlijk het voorbeeld die al maanden van tevoren een nieuwe lancering voorstelt.

Denk ook aan informele content, foto’s van een vergadering, een grap op de werkvloer zijn informele verhalen die het cultuur van je bedrijf tot leven brengt. Het maakt je bedrijf toegankelijk en menselijk.

Uiteindelijk gaat het om in dialoog en in gesprekken te raken met je klanten en te blijven. Denk dus niet campagnematig maar maak conversaties en het in gesprek zijn met je klanten als een onderdeel van je bedrijfsstrategie.

Bron:Marketingland.com

PhotoCC:MichiganCommunities