Onderzoeksbureau GFK deed in augustus jl. onderzoek naar de belangrijkste koopmotieven voor consumenten in relatie tot wearables en smartwatches, Het onderzoek dat verricht is in China, Duitsland, Zuid-Korea en de UK en VS onder 1.000 respondenten (per land) kent een aantal interessante uitkomsten voor de smartwatch. Zo blijkt de factor prijs de belangrijkste motivator, gevolgd door functionaliteiten van de smartwach en het correct en helder kunnen monitoren en presenteren van alle lichaamsinspanningen op de display. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de landen zichtbaar. Zo zijn de consumenten in China  meer merkbewust dan in andere landen. Het merk komt op de derde plek als aankoopmotief.

Als we smartwatches vergelijken met activity trackers kennen de smartwatches een breder assortiment en functionaliteiten. Afhankelijk van het model kun je met een smartwatch bellen, heeft het navigatie functies/services  in zich en kan  je op sommige modellen internetten en lichaams/sportiviteits- inspanningen bijhouden. Dit maakt smartwatches de geduchte concurrent voor activity trackers zo blijkt uit het onderzoek.

 

Smartwatches

Photo: samchurchill (cc)
Bron: gfk