TV kijken op Mobile en Tablet? Niet voor mij!

Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Council for Research Excellence. In dit onderzoek werden breedband gebruikers in Amerika die tenminste 5 uur per week TV kijken ondervraagd. Hieruit blijkt dat slechts 2% van de totale tv kijkers de voorkeur geeft aan tv kijken op een Tablet of smartphone. En we zijn nog meer gewoontedieren. Want nu we overal en altijd tv kunnen kijken met onze tablet en smartphone bij ons, geven we er nog steeds de voorkeur aan om dit vooral thuis te doen.

Tv kijkers met een tablet spannen de kroon. Maar liefst 82% kijkt hoogstwaarschijnlijk haar favoriete tv-programma’s op de bank of in bed. In ieder geval in eigen huis.

Tv kijken op de smartphone? Opvallend detail uit dit onderzoek. Toch nog 23% kijkt haar tv-programma op het werk.  Daar zal de baas naar verwachting minder blij mee zijn.

time spent wathcing tv vs mobile

Ondanks dat tv kijken op een mobiel device nog weinig voorstelt is de markt in online videoadvertising wel groeiende.

Deze online videomarkt bestaat niet uit televisieprogramma’s alleen. Maar ook uit overige videocontent. Zowel professionele videocontent als user generated video content.  Met name pre-rolls en andere (display)ads binnen de videoplayer leveren het grootste gedeelte van de omzet in de markt voor haar rekening. In Nederland gaat hier naar verwachting in 2013 tussen 30 en 40 miljoen in om.

 In 2015, zo is de verwachting zal Mobile Video groter zijn dan Desktop video. Video advertising en digitale marketing in het algemeen is volgens Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland een markt met veel groeipotentieel.

“De verschillende lokale spelers binnen het digitale media-ecosysteem moeten bewust zijn dat het juist nu heel belangrijk is om verdere professionalisering door te voeren en tevens vol in te zetten op innovatie in digitale marketing. Het veranderende consumentengedrag, gecombineerd met de snelle adoptie van nieuwe apparaten en technologisering van het vak vragen om een uiterst innovatieve marktbenadering. Ik vraag iedereen wel uitdrukkelijk verder te denken dan display advertising in combinatie met mobiel.”

Bronnen: IAB/Emarketer