In deze serie over Adverteren op Tablets gaan we in op alle voordelen en kansen dat adverteren op tabletverkeer ons biedt. Wij hebben in het vorig artikel  kunnen lezen dat tabletadvertising voor verschillende adverteerdersdoelstellingen gebruikt kan worden.

Voordat we verder in zullen gaan op het realiseren van bepaalde doelstellingen, zoomen we in dit artikel in op waar en wanneer de tablet het meest gebruikt wordt.  

Als we kijken naar de verdeling van het gebruik van devices zien we de volgende verdeling:

Tablet 31 uur per week

Mobile 25 uur per week

Desktop 18 uur per week

Bron: TNO NIPO Mobile 360onderzoek

Tablets worden dus intensief gebruikt. Maar blijkt uit recent onderzoek nog steeds met name in de avond- en in de weekenduren.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de tablet meest ter hand wordt genomen in de woonkamer gevolgd door de slaapkamer. Veel mensen gebruiken de tablet tijdens het tv kijken als tweede beeldscherm.  Middels ‘tijd targeting’ kan bij veel netwerken al de mobiel en tablet campagne gesynct worden met televisie inzet van tv commercials. Dit verhoogt vaak de campagneresultaten en de merkherkenning.

Voeg bijvoorbeeld een actiematig element toe in een tv campagne en profiteer van een hogere response op display advertising inzet. Pas bijvoorbeeld ook de boodschap aan op het moment van de dag. In de ochtend is er vaak vluchtiger bezoek en in de avond als ook in het weekend langer.

Realiseer je tevens dat 90% een taak start op het ene device en de taak voltooit op een ander device. De inzet van meerdere devices naast elkaar is dan ook aan te raden.

Opvallend detail is dat de tablet bijna onmisbaar wordt geacht op vakantie en gedurende de reis. Maar liefst 48% neemt de tablet mee op reis. De keuze voor een vakantiebestemming wordt steeds vaker gemaakt op basis van wifi-aanwezigheid op de accommodatie.

Hollanders kunnen niet zonder vaderlands nieuws, voetbal of weer nieuws op hun vakantie. Waar vroeger de Telegraaf van een dag geleden uit de kiosken werd gehaald, is er nu de tablet op smartphone voor in de plaats gekomen. Met actueel nieuws.

Een adverteerder kan hier op inspelen in de creatie van de communicatieboodschap. Denk aan energieleveranciers die haar (nieuwe)klanten er op willen attenderen de verwarming op afstand uit te zetten middels een app.

Hieronder vind je de locaties waar tablets het meest gebruikt worden.

mobile-gebruik-locatie

Bron: Forrester Research

Photo: johannl (cc)