E-mailmarketing wordt vaak ingezet voor directe conversies en verkopen. Maar het succes van een goede e-mailmarketing campagne is afhankelijk van veel factoren.
De basis en meest essentiële factor is toch wel dat deze tenminste netjes en overzichtelijk getoond wordt aan de lezer. Nu uit onderzoek van Litmus blijkt dat maar liefst 61% al zijn mobiel opent via een mobiel device zal deze mail nu echt mobiel geoptimaliseerd moeten zijn. Meer feiten en een infographic van Litmus volgt net als de doelstellingen die je met e-mailmarketing kan bereiken.

De smartphones hebben een kleiner scherm dan de desktop of pc, dus de e-mail boodschap zal korter en krachtiger getoond moeten worden. E-mailmarketing wordt  in de basis gebruikt voor het overbrengen van informatie maar daarnaast kent E-mailmarketing diverse doelstellingen zoals:

  • Klantenbinding
  • Het werven van nieuwe klanten
  • Traffic genereren naar de website
  • Directe conversies en verkopen
  • Imagobuilding

Bovendien heeft e-mailmarketing als voordeel dat het goed meetbaar is, en lage kosten per contact kent. Ook zie je steeds vaker dat bedrijven e-mailmarketing gaan inzetten in combinatie met ‘social’, waarbij de lezer bijvoorbeeld naar een facebookpagina wordt geleid voor likes of om artikelen te bekijken.

Onlangs berichtten we op TomorrowMobile al dat E-mail de grote winnaar is uit een onderzoek uitgevoerd door e-Marketer als het gaat om relevantie en waardering door de consument. E-mail wordt door de consument zo blijkt uit dit onderzoek goed gewaardeerd door consumenten. Bijna een derde van de consumenten die een e-mail ontvangen van een organisatie waarop hij of zij zich heeft ingeschreven vond dit relevant, 3 op de 10 vond het accuraat en 26% heeft de mail zelfs onthouden. Klik hier voor dit artikel.

Hieronder de infographic met actuele cijfers van e-mailmarketing op de verschillende mobiele besturingssystemen en devices.

E-mailmarketing

Photo: manc72 (cc)