Je ziet het om je heen gebeuren. De postbezorgers rijden vrijwel dagelijks door de straat. Of je neemt zelf een pakketje aan voor de buren die even niet thuis zijn, of je bent zelf de ‘boosdoener’. De traditionele retail laat je even voor wat het is,  je kiest voor het gemak van online shoppen.  Maar wat voor spannende en minder spannende producten worden er bezorgd?

Online shoppen

Uit het onderzoek ”E-Commerce behoeftenonderzoek’ blijkt dat online shoppen vooral thuis gebeurt. Hoofdzakelijk gebeurt dit via de desktop of laptop thuis. Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 5% van de web aankopen nog via een tablet of smartphone gebeurt. Veelal is de desktop of laptop dus populairder voor aanschaf van producten. Wel worden smartphones en tablets ingezet voor oriëntatie maar vervolgt men maar al te vaak het aankoopproces op de traditionele devices.

Een mobiele webwinkel is zeker wel een trend en ook in dit stadium al zinvol. Nog niet voor heel veel extra verkopen maar het levert wel een bijdrage aan een betere vindbaarheid en crosschannel mogelijkheden.

De top-5 producten die al meer verkocht worden via internet dan via de traditionele retail zijn:

1.  CD’s/DVD’s, blu-rays en games
2.  Software
3.  Boeken en tijdschriften
4.  Mobiele telefoons en accessoires.
5.  Computers en randapparatuur

Er is wel een sexe verschil merkbaar. Vrouwen kopen zoals verwacht voornamelijk kleding, mannen cd’s,dvd’s en games.
Voordat het online shoppen plaatsvindt weet 63% al naar welk product hij of zij op zoek is( blijkbaar gaan ook nog veel mensen voor een impulsaankoop), 31% weet het merk al waar hij voor gaat en bijna 35% surft rechtstreeks naar zijn of haar favoriete webwinkel.

Onlineshoppen

Photo:Francisco_osorio(cc)

Bron: Ecommerce behoeftenonderzoek/post.nl