We hebben op deze site al eerder gesproken over de targeting mogelijkheden voor Mobile Advertising. Klik hier voor het artikel.

Door targeting voeg je een kwalitatief element toe aan de campagne en wordt de doelgroep specifieker bereikt. De meest bekende targeting mogelijkheden op mobiel zijn Location Based Targeting, targeting op toestel of provider, targeting op tijd en targeting op demografische gegevens. We kunnen opnieuw een targetingoptie er aan toevoegen en dat is targeting op weeromstandigheden. Mobiel inkoopplatform Widespace geeft in een persbericht op haar site aan In haar Weer-App’s op het weer te kunnen targeten.

Nu is weertargeting al langer mogelijk op het traditionele web, maar In-App weertargeting vraag extra technische handelingen.

Weersites staan vaak bekend op hun grote bereik en het gegeven dat bezoekers vaak terugkomen voor de laatste weeromstandigheden. Dit resulteert in de mogelijkheid voor adverteerders om een hoge contactfrequentie op te bouwen binnen een korte tijdsperiode. Tevens kan vaak op weersites getarget worden op siteonderdelen als bijvoorbeeld winterportweer,vakantieweer, BBQ-weer en Hooikoortsweer. Bovendien bieden de meeste weersites bieden ook weertargeting aan. Targeting op goed en slecht weer bijvoorbeeld.

Widespace geeft aan te kunnen targeten op vier types weer; zonnig, bewolkt, motregen en zware regen. Naast deze weertypes kan er ook getarget worden op temperatuur.

Hierdoor springt Widespace in op het gedrag van de consument die juist in de zomer extra wordt beïnvloed in haar koopgedrag als het zonnetje gaat schijnen of als het weer eens een regenachtige dag gaat worden. Een reisorganisatie kan haar advertentie uitingen tonen naar zonnige bestemmingen als  het regent en een retailer kan bikinitopjes of zwembroeken en zonnebrillen presenteren wanneer het zomers weer beloofd te worden. Adverteerders kunnen ook inspringen op ‘hitte kortingen’ door bijvoorbeeld procentuele kortingen te geven op de temperatuur van de dag. Pretparken kunnen inspelen op ‘ideaal pretpark’ weer voor komende vakanties en weekenden, de bekende ijsmerken op warm weer en zo zijn er nog veel meer inhakers te bedenken.

Om welke weer app’s en uitgeversnetwerken het in Nederland gaat wordt niet duidelijk in het artikel en op de site van Widespace.

Bron: Widespace

Photo: Widerbergs (cc)