Het blijft de eeuwige vraag voor veel online marketeers en ondernemers. Gaan we voor een mobiele app of gaan we toch (ook) een mobiele (responsive) website lanceren? Aan wie kan je beter de voor en nadelen vragen dan aan ondernemers zelf die zowel een mobiele website als een mobiele app hebben gelanceerd? Juist ja. Uit het onderzoek zijn 15 criteria gekomen met de voor en nadelen van een mobiele site of app.

Het inzetten van app is natuurlijk fantastisch voor de beleving van de gebruiker en wees eerlijk ook toch een beetje voor jezelf. Een eigen App in de Appstore is natuurlijk altijd prettig ter sprake te brengen tijdens een borrel, op een verjaardag, of tijdens een bedrijfspresentatie.

Toch is het lanceren van een app vaak kostenintensief en dien je de app op verschillende platformen zoals Androis, iOS, en op Windows te introduceren. Om uit de kosten te komen heb je hiervoor wel een minimaal aantal gebruikers per platform nodig en is het hebben van een essentiële toevoegde waarde voor het lanceren van een app voor je gebruikers noodzakelijk. Immers anders kan de gebruiker het ook net zo goed online regelen.

Mobiele responsive websites passen zich  naadloos aan het device van de gebruiker aan, is voor iedereen zichtbaar en is makkelijk te actualiseren met vernieuwde content.

In het onderzoek is de vraag gesteld wat nu belangrijker is; een app of een mobiele website? 81% zegt het even belangrijk te vinden. Alles uiteraard weer afhankelijk van je doelstellingen en het gebruikersgedrag van je doelgroep.

Bekijk hieronder de infographic met de voor en nadelen van een mobiele app of een mobiele website.

Mobiele App of Mobiele Website infographic

photo:francisco_osorio(cc)