35% van de top-50 goede doelen heeft nog geen mobiel-vriendelijke website. Een groot gemis omdat Google in april 2015 haar algoritme heeft aangepast waardoor sites die niet mobiel-vriendelijk zijn slechter vindbaar worden in de populairste zoekmachine.

Bij veel charitatieve organisaties zit de schik er  dan ook goed in: ‘Zijn we nog wel goed vindbaar via Google?’. De veranderingen zijn vaak niet direct merkbaar wanneer je op specifieke organisatienamen zoekt. Bij wat algemenere zoektermen zoals ‘hulp in Afrika’ kan dat wel degelijk effect hebben. Een website, die nog niet voor smartphones is geoptimaliseerd krijgt daarmee een lagere ranking in de zoekresultaten.

Richard Otto (Mobile Marketing NL): ‘Wanneer je als charitatieve organisatie niet bovenaan in de zoekresultaten meer staat, zal dit een enorm effect hebben op je traffic naar de website, maar ook uiteindelijk ook in het aantal donateurs. Daarnaast is het een plicht dat je als goed doel niet alleen activiteiten ondersteund, maar ook op een laagdrempelige en toegankelijke manier deze activiteiten naar je (potentiële) donateurs communiceert.’

Google heeft dit voorjaar bekend gemaakt dat er nu meer zoekopdrachten van mobile devices komen dan via de desktop. Een goed leesbare- en voor de mobiel geschikte website is dan van belang. Precies 2 jaar geleden heeft MobileMarketing.nl een ‘mobiel vriendelijkheids-onderzoek’ gedaan onder de top-50 grootste goede doelen van Nederland. Toen bleek dat 80% nog geen geoptimaliseerde website voor mobile device had. Uit onderzoek van begin mei 2015 is een positieve verandering te zien. Slechts 35% van de top-50 grootste goede doelen heeft nog geen geoptimaliseerde. De rest heeft haar site nu eindelijk geschikt voor smartphones en tablets. Het gaat echter hier wel om de grootste goede doelen. Vooral bij kleinere organisaties buiten de top-50 zijn nog veel stappen te maken op gebied van mobile strategie. Ondanks de verbeteringen bij veel charitatieve organisaties is er bij veel van deze organisaties nog wel veel te winnnen in de donatie module.

Richard Otto: ‘Bij veel organisaties is de website goed leesbaar op mobiele toestellen, maar ‘even snel doneren’ wordt belemmerd door lange formulieren die eerst ingevuld moeten worden. Dat moet handiger, gebruiksvriendelijker en vooral sneller kunnen. Mobile Fundraising staat nog steeds in de kinderschoenen’.

Bron:Mobilefundraising/Richard Otto
photo:garryknight(cc)