De mobiele revolutie ontketende de afgelopen jaren een geheel nieuwe manier voor bedrijven om consumenten te bereiken. Tegenwoordig zijn er meer dan 3 miljard mensen 24/7 verbonden met hun smartphones. Deze mensen downloaden meer dan 100 miljard applicaties per jaar en besteden vier keer meer tijd aan applicaties dan op het mobiele web. Dit biedt een enorme kans voor merken en bedrijven.

Grote e-commercespelers hebben prioriteit gemaakt van de gebruikerservaring die apps genereren, bijna 50 procent van de mobiele transacties zien veel hogere conversieratio’s in vergelijking met een mobiele browser of een desktop. Desondanks stoeien nog veel merken met het rendabel maken van applicaties. Eén van de belangrijkste knelpunten is dat veel bedrijven de mobiele applicatie zien als een functionele toepassing, terwijl het juist een uiterst interactief en persoonlijk instrument is om de dialoog met de klant op te gaan zoeken.

Net als in een fysieke winkel is persoonlijk contact hiervoor cruciaal en is het langere termijn succes van de applicatie hier afhankelijk van. Alleen op deze manier kunnen bedrijven bestaande gebruikers verleiden om de app te blijven gebruiken. Maar wat kunnen bedrijven doen om de dialoog van hun app te optimaliseren? Mobile Loyalty heeft hier de volgende best practices voor in kaart gebracht:

#1 Personaliseer de campagnes
Laat zien de klanten te kennen en personaliseer de berichten. Het is van enorme meerwaarde wanneer de naam van de klant bekend is, op deze manier kan de naam altijd in de aanhef worden gezet wanneer dat in de context van de bericht past. Mobiel is persoonlijk en een klant verwacht persoonlijke communicatie te ontvangen. Het is algemeen bekend dat gepersonaliseerde e-mails leiden tot hogere open-rates, click through-rates en omzet. Dezelfde methoden zijn ook van toepassing op mobiele communicatie.

#2 Stuur berichten in de lokale tijdzone
Voorkom dat er berichten op ongelegen momenten worden verstuurd, namelijk op het moment dat mensen liggen te slapen. Merken die internationaal actief zijn en dus te maken hebben met andere lokale tijden dienen te zorgen dat de Mobile Marketing Automation software uitgerust is met een lokale tijdzonefunctie.

#3 In-app chat
Chat is een veel gebruikt middel in het sociale leven ten opzichte van telefonisch contact. Het gebruik van chat op websites zien we dan ook steeds vaker toegepast worden, immers wil / kan een gebruiker niet altijd bellen. Het is dan fijn om online direct via de chat vragen te stellen en geholpen te worden. Applicaties lenen zich er uitermate goed voor om direct via een chat contact te zoeken met een merk. Het is een handige functie die meerwaarde geeft dankzij het persoonlijke contact.

#4 Preference center
Door klanten controle over de communicatie te geven kan er een sterke relatie worden opgebouwd. Maak een zogenoemde preference center waar gebruikers zelf kunnen instellen wanneer, welk type, hoe vaak en via welk kanaal ze boodschappen willen ontvangen. Door het bieden van een preference center in de eigen applicatie heeft de klant de controle en is de kans op opt-ins vele malen groter en is er geen angst voor spam.

#5 Manage feedback
Onderzoek heeft aangetoond dat klanten eerder geneigd zijn om negatieve ervaring te delen dan positieve, het is daarom belangrijk dat de feedback op een gestroomlijnde manier is
geïntegreerd in de CRM strategie. Wanneer klanten in de applicatie niet de mogelijkheid hebben om feedback te delen, dan zal dit in app stores geplaatst worden met een kans op 1 ster rating. Veel negatieve feedback heeft invloed op de ranking in app stores en op het aantrekken van nieuwe
klanten. Zorg dat klanten laagdrempelig hun ervaringen via een feedback functie kunnen delen en dat de klanten die positief gestemd zijn over de applicatie en het merk hun feedback in app stores delen.

Bron:Yourzine/Mobile Loyalty
photo:smemon(cc)