Dit blijkt uit een nieuw onderzoek uitgevoerd door Facebook en SecondSync. Voor het eerst wordt echt duidelijk hoezeer Facebook hand in hand gaat met televisie kijken vanuit de luie stoel met de smartphone paraat in de hand. Wij zetten de grootste bevindingen uit het rapport voor je op een rij. Om te beginnen bleek maar liefst 80% van de televisie gerelateerde posts op Facebook vanaf een mobile device te komen (in de US, UK en Australië) en greep 24% van de Breaking Bad finale kijkende mensen naar hun mobiel om er tijdens de uitzending over te posten. 

Een andere interessante bevinding uit het rapport is dat de meeste televisie gerelateerde Facebook posts geplaatst worden op het moment dat een show op televisie is. Bijna een kwart van alle kijkende naar een televisie show post content hierover op Facebook terwijl ze kijken. Een post tijdens het kijken is vaak nog maar het begin zo blijkt. Dikwijls is dit de start van een lange conversatie in de comments onder de post.

Er werd vaak aangenomen dat posts over televisie shows buiten de uitzendingen om plaatsvonden en niet gelijktijdig. Uit dit rapport blijkt het tegendeel. Gedurende de laatste aflevering van de geniale televisie serie Breaking Bad zijn er bijna 4,5 miljoen interacties gemeten waarbij de piek duidelijk tijdens de laatste scene was. Zie afbeelding onder. Dit was 24% van het totale publiek dat deze aflevering bekeek.

facebook tv influence

Uit een analyse van een aflevering van The Walking Dead blijkt ook dat posts inderdaad tijdens de uitzending geplaatst worden. Comments en likes op deze posts blijven echter ook in de uren na de uitzending binnenstromen terwijl posts dan juist sterk afnemen.

Dat alle leeftijden goed vertegenwoordigd zijn op Facebook blijkt wel uit het feit dat ieders oma tegenwoordig ook op het sociale netwerk te vinden is. De grootste interactie tijdens de laatste Breaking Bad aflevering kwam echter duidelijk van de groep 13-34 jarigen.

Download hier het gehele rapport

Bron: SecondSync