Mobiel adverteren. Dit jaar lijkt de grote doorbraak gevonden te zijn en nemen de bestedingen eindelijk exponentieel toe. Niet verwonderlijk omdat de tijd waarop de consument met zijn mobiel acteert sterkt gegroeid ten op zichtte van andere media . Mobiele advertenties hebben mits goed ingezet op het juiste moment op de juiste locatie aan te sluiten als voordeel goed op de wensen van de consument te kunnen aansluiten. Mogelijkheden van mobiel adverteren zijn o.a. location based messaging,appvertising, en het adverteren in zoekmachines op adverteren op mobiele websites. Veelal zijn de kosten op mobiel nog laag en is de wijze van targetten hoog. Denk aan targetting op type toestel, op provider, op locatie,of in een bepaalde app of site. Bovendien wordt er meer geklikt op mobiele advertenties dan dat op de desktop of pc het geval is.

Toch zijn er 5 regels volgens onderstaande korte presentatie van ‘undertone’ die je in je achterhoofd moet houden als het gaat om mobile advertising de komende jaren.

Mobile advertising

1. Consumenten springen van device naar device in het zoekproces. Dit houdt in dat de orientatiefase op het ene device vaak de smartphone plaatsvindt, en de daadwerkelijke koop bijvoorbeeld op de tablet of desktop. Met je adverteerders/media budget dien je hier rekening mee te houden.

2. De schermen van de verschillende mobiele devices (tablets,phablets) worden steeds groter. We hebben grotere en betere advertentieformaten nodig om het verschil te maken op al deze devices en de consument echt te raken.

3. Volg de (mobiele) leiders. Op dit moment hebben de twee giganten Facebook en Google 70%  marktaandeel. Zij bieden relevante tools aan om consumenten te bereiken waar ze zijn en ongeacht welk device gebruikt wordt. Maak hier goed gebruik van.

4. HTML5 en Responsive Design is ontworpen voor de komende decennia: ‘build once, run everywher’ sites and ads.

5. Zorg dat je overal aanwezig bent maar altijd in relevantie met de context. De juiste boodschap via het juiste device. Houd met name rekening met het verschil tussen smartphone, tablet en tv screens.

En bedenk dat er de komende jaren nog veel  veel meer connected devices, en mobiele schermen bij komen.

Zie hieronder de korte presentatie over bovenstaande regels van mobiel adverteren.

Photo: tinou (cc)