We kunnen het ons niet meer voorstellen. Een dag zonder smartphone of tablet. Toch is deze tijd voor velen van onze lezers ooit waarheid geweest. Het lijkt er op dat we tegenwoordig alles met onze mobile devices doen. Het consumeren van het laatste nieuws, de verveling te lijf gaan met een game, bloggen, reisadviezen opvragen, het delen van foto’s, checken of je laatste loon wel gestort is. Het kan allemaal en het gebeurt allemaal. 24 uur per dag, zelfs als we slapen. Een recent onderzoek toont een interessante 24uur lifecycle aan van de mobile app  iOS consument.

De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn:

-App gedrag stijgt gedurende de loop van de dag en piekt in de avond. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot tv dat laag blijft en een ongelofelijke piek kent in de avond. De mobile consument is zoals altijd beweerd wordt 24/7 te bereiken. Op alle wakkere momenten.

-Gaming en apps is nog steeds de populairste combinatie. Maar de andere categorieën lijken de kloof te dichten als het gaat om de aandacht van de consument.

-Social Media en foto apps hebben ervoor gezorgd dat we alles en elk aspect van ons leven met elkaar delen en vindt 24uur per dag plaats.

Opvallend in het onderzoek is ook dat de interessante doelgroep voor veel adverteerders: 20-34jaar onder de loep is genomen. Dit is een doelgroep die voor adverteerders interessant is vanwege het aantrekkelijk besteedbaar inkomen, merkbewustzijn en de ‘influencers’ die zich vaak in deze doelgroep bevinden. Deze doelgroep is afgezet tegen de gehele populatie iOS app gebruikers en we zien juist onder deze doelgroep dat er minder gegamed wordt. Waarschijnlijk is al een groot gedeelte van degene die met gaming is opgegroeid en nog steeds actief is met de nieuwste spelletjes inmiddels al eind dertigers geworden. Bekijk en oordeel zelf bij het kijken naar onderstaande grafieken.

24uurlifescycle

20-34jaar

Photo: William Hook (cc)