Meer dan de helft (51 procent) van de huishoudens in Nederland had in het vierde kwartaal van 2013 een of meer tablets. Dit is een groei van 9 procentpunt in vergelijking met een half jaar eerder, aldus onderzoek van Telecompaper. Tablets worden daarmee in ongeveer 3,8 miljoen huishoudens in Nederland gebruikt. Volgens het onderzoek is 19 procent van de mensen zonder tablet van plan om er binnen zes maanden eentje te kopen. Een half jaar eerder was dit eveneens 19 procent en de helft van deze groep heeft inmiddels een tablet aangeschaft.

De iPad van Apple is in Nederland nog steeds de meest populaire tablet. Het aandeel van Apple in de Nederlandse tabletmarkt is de afgelopen kwartalen stabiel gebleven, terwijl dat van Samsung aan het groeien is. Consumenten geven aan dat de belangrijkste reden om voor een bepaalde tablet te kiezen het imago van het merk is, voornamelijk wat betreft toestellen van Apple. Voor bezitters van een Samsung-tablet is de prijs net zo belangrijk als het imago, namelijk in meer dan een derde van de gevallen.

Tablets worden in Nederland het vaakst gebruikt om mee te browsen op internet en om games mee te spelen. De iPad 2, 3 en 4 worden vaker dan andere tablets gebruikt om online mee te shoppen. Vrouwen benutten de tablet vaker dan mannen om te gamen en om social media te gebruiken. Gemiddeld worden tablets negen en een half uur per week gebruikt, waarbij de gemiddelde leeftijd van een tabletgebruiker op 42 jaar ligt.

Deze resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek onder 6600 consumenten in Nederland in de leeftijd van 12 tot en met 80 jaar. Het onderzoek is gehouden in het vierde kwartaal van 2013. De volledige uitkomsten staan beschreven in het ‘Dutch Tablet User Q4 2013’-rapport.

Bron: Telecompaper