Social Media en smartphone zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Ja, we kunnen tegen onze collega’s en baas zeggen dat we ons mobiele device voor mail, zakelijk verkeer  en telefoongesprekken gebruiken. In werkelijkheid doen we vooral iets anders. We doen het in de ochtend, als eerste als we wakker worden, tijdens de lunch, een aantal keer nog tussendoor, en zelfs s’avonds als we quality time zouden moeten hebben met onze partner. We checken social media updates om te bekijken hoe het onze vrienden vergaat. Maar liefst 71% benaderd zijn diverse socialnetwerken via een smartphone. Welke learnings kunnen we hieruit trekken als organisatie en welke type consumenten bekijkt nu die mobile social media updates?

Volgens de Adobe-2013 Mobile Consumer Survey is Facebook het dominantste sociale netwerk dat via mobiel wordt geraadpleegd met maar liefst 75%. Dat is een stuk meer in vergelijking met Twitter dat met 28% op de tweede plaats is geëindigd, Google+ volgt op de derde plaats met 26%, Instagram 4e met 13%, en Pinterest sluit de rij met 9% .

Wie zijn dan deze Mobile Social gebruikers en waarin voorziet Social media in hun koopbehoefte? Volgens het onderzoek ‘From Social to Sale’ kunnen we deze Social gebruikers of consumenten grofweg in 3 categorieën onderverdelen.

‘Thinkers’
‘Thinkers’. Het woord zegt het al. Het zijn denkers en informatieverzamelaars, maar delen zelf ook informatie en specifieke items op social media en gaan uiteindelijk tot aankoop van een van deze producten over. Het aankoopproces duurt alleen wel even. Deze groep consumenten start zelf niet het onderzoeksproces maar loopt er tegen aan. 48% van Pinterest kopers, 60% van de Facebook-kopers, en 70% van de Twitter kopers zeggen dat wanneer ze een productartikel deelden of likten het artikel later ook zelf gekocht heeft.

Questers
Questers onderzoeken zelf hun aankoop, delen haar favoriete specifieke items wanneer ze items overwegen te kopen. Questers zijn met name onderzoekers, informatie verzamelaars en delers. Maar ze zijn ook op zoek naar feedback en vooral voor bedrijven nuttig in het verspreiden van informatie over je merk op socialnetwerken .

Leapers
Leapers worden geïnspireerd door mede gebruikers en aanbiedingen op sociale netwerken en bij enthousiasme over het product wordt meteen gekocht. Echte impulskopers dus.

Wanneer je een social strategie op Facebook of een ander netwerk voert realiseer je dan dat consumenten op verschillende wijze social media consumeren en in aanraking komen met je merk. Het maken van een eigen Facebook pagina van je bedrijf blijft zonder meer interessant. Ondanks  dat de meest populaire sociale activiteit op mobiel nog steeds het checken van statusupdates (73 procent)  komt uit de Adobe-enquête ook naar voren dat consumenten steeds meer op Facebook fan pagina’s van hun favoriete merken terecht komen.

Bedenk dan als ondernemer dat mobiele-geoptimaliseerde ervaringen die je consument heeft met facebook en je fanpage op facebook ook gevolgen heeft voor het bezoek op je reguliere website.  Aanbiedingen en prijsvragen en overige artikelen die worden aangejaagd en gelanceerd op Facebook fan pagina’s en leiden naar je eigen website hebben een negatieve impact als deze niet mobiel geoptimaliseerd is. Dit geldt zeker voor merken die zich richten op jongeren. Uit de enquête is gebleken dat gemiddeld 23 procent van de consumenten afhaakt als de site van haar merk niet mobiel vriendelijk is. Dat dit frustratie oplevert en conversies gaat kosten moge duidelijk zijn.

Voor de starters met betrekking tot een Social Media Strategie is het advies: Begin klein en bouw rustig aan een relevante aanwezigheid op Facebook. En zorg ervoor dat elke campagne mobiel vriendelijk voor smartphone en tablet-gebruikers is.

Bron: Adobe-2013 Mobile Consumer Survey/Onderzoek ‘From Social to Sale’

Photo: JohanL (cc)