In een interview van McKinsey met Ahold CEO Dick Boer over o.a. de impact van internet op supermarkten blijkt dat de bonuskaart op termijn zal gaan verdwijnen. Een naadloze integratie met de Appie applicatie van Albert Heijn lijkt het doel. Het loyaliteitsprogramma moet meer naar het digitale kanaal gebracht worden en beter integreren met smartphones. De applicatie beschikt immers over al je aankopen en klantgegevens. Doordat de snelheid van mobiel internet met 4G snel toeneemt zullen de mogelijkheden op korte termijn gelijkwaardig zijn aan pc’s.

De Bonuskaart verdwijnt niet van vandaag op morgen. “Ik denk dat de kaarten uiteindelijk plaats zullen maken voor nieuwe technologie. Maar het gaat waarschijnlijk langer duren dan iedereen denkt”:

Today, you can place orders on Appie and it has all your customer data, but if you go to the store you still have to identify yourself with a loyalty card. I think eventually the cards will be replaced by new technology—but it might take longer than everybody thinks, because there are people who will never use one or the other, so you need to offer both loyalty cards and smartphone apps. In any case, as an industry, we can’t stay out of mobile devices and technology.

De devices ontwikkelen ontzettend snel en in Amerika wordt momenteel getest met de mogelijkheid tot mobiele betalingen via NFC. Hier zijn echter nog wat kinderziektes te overwinnen voordat het zo gemakkelijk is voordat het snel wordt geadopteerd. Maar een mooie ontwikkeling is het zeker!

Lees hier gehele interview met Dick Boer

Bron: Mckinsey