Forrester verwacht een groei binnen de Mobile commerce nog voor 2017 naar 19,2 miljard in West Europa. Dichter bij huis kijkend naar Nederland zal de Mobile commerce groeien naar 1,1 miljard voor het einde van 2017. Hiermee laat Nederland een van de hoogste verwachte groei cijfers binnen Europa zien. De Smartphone penetratie gaat dan ook naar 80% in 2017 aldus Forrester.

Terwijl de Nederlandse eCommerce markt relatief volwassen is, verloopt de adoptie van Mobile commerce trager. Momenteel blijft Nederland achter bij het Europese gemiddelde stelt Forrester. Een van de redenen die Forrester hiervoor geeft is de zeer hoge penetratie van breedband verbindingen in Nederland. Vandaag de dag gebruikt 25% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone op zijn minst een keer per maand zijn mobiel om research te doen naar een product (tegenover het Europese gemiddelde van 27%). 10% schaft daadwerkelijke producten of diensten aan. Ook dit percentage ligt iets onder het Europese gemiddelde van 13%.

Het zorgen voor een goede mobiele website of uitstekende responsive website zorgt voor extra traffic naar een website. Een smartphone gebruiker maakt vrijwel geen onderscheid meer via welk platform een product wordt aangeschaft. Mobiel is dan ook geen scherm maar moet gezien worden als gedrag. Consumenten verplaatsen zich vloeiend tussen alle platformen en verwachten van merken hetzelfde te doen. Dit geldt dan ook voor mobiele betalingsmogelijkheden. “Sommige retailers voorzien dat ze zo’n 30 tot 40 procent van hun huidige klanten zouden verliezen als ze mobiel niet via PayPal kunnen betalen. De mobiele betaalmogelijkheid via PayPal neemt eventuele twijfels bij gebruikers over veiligheid weg en vergemakkelijkt het betalingsproces. Bovendien verhoogt PayPal de mobiele omzet, doordat retailers een nieuw publiek kunnen bereiken, ”  Forrester Consulting.

Bron: Forrester

Photo: mjramosphotography (cc)