De gemeente Voorschoten, de plaatselijke ondernemers en beacon technologiebedrijf Beacon Valley starten op Koningsdag met de pilot Beacon Village. Dit is het grootste experiment met Proximity Marketing in Nederland. Mensen die in Voorschoten winkelen struikelen niet langer over aanbiedingsborden, maar krijgen via de smartphone app EasyTapp relevante informatie op maat. De EasyTapp is beschikbaar in de Apple Store en Google Playstore. De pilot loopt van 27 april tot medio september.

Winkelstraten weer interessant

Wethouder Inge Nieuwenhuizen: “Met deze techniek lopen wij nu in Voorschoten voorop. Zo kunnen wij eraan bijdragen dat deze techniek breed ingang zal vinden. Want het verbetert het aanzien van de winkelstraten en het is goed voor de economie. Deze nieuwe techniek maakt het weer interessant om een fysieke winkel te bezoeken in een nieuw soort winkelstraat. Het aanzien van de winkelstraat verbetert en het is goed voor de ondernemers die de nieuwe technieken op de markt brengen. Die ondernemers willen wij als gemeente een steun in de rug bieden.”

Beacon Valley

Marnix Beljaars, directeur van Beacon Valley, stelt dat de proef in Voorschoten de grootste is die tot nu toe met Proximity Marketing is gedaan. “Wij plaatsen een heel dorp als het ware onder een Beacon Dome. Dit betekent dat je als consument niet geïrriteerd wordt door overbodige commerciële informatie. Integendeel, als fashion je interesseert, vind je het waarschijnlijk leuk als een modewinkel je laat weten dat er een speciale collectie is gearriveerd. Hou je van lezen, dan wil je misschien een boek laten signeren door de schrijver die een signeersessie houdt en als je een autofreak bent kun je zomaar een uitnodiging krijgen het nieuwste model te komen bekijken. Doel van de pilot is te ervaren hoe consumenten en ondernemers elkaar met onze technieken beter kunnen vinden. Dit dorp leent zich goed voor ons proefproject. Voorschoten biedt een compleet winkelaanbod, dus de resultaten van het experiment zijn ook elders van toepassing.”

Winkeliersvereniging

Voorzitter Ron Kuhn van de lokale ondernemersvereniging: “Wij hadden wel gehoord van deze nieuwe techniek, proximity marketing. Maar we hadden niet verwacht dat wij als één van de eersten in Nederland daarmee zouden gaan experimenteren. Wij hebben er hoge verwachtingen van. Wij krijgen een intensievere band met onze klanten, wanneer wij goed aansluiten op hun belangstelling. Dat maakt het winkelen tot een betere ervaring. Naar verwachting gaan wij minder uitgeven aan milieubelastende folders en mailings. En dus meer investeren in echt relevante aanbiedingen.”

Nieuwe benadering consument

Proximity marketing is een nieuwe benadering van de consument, waarbij de consument zijn interesses kenbaar maakt en een aanbieder daarop aansluit. De consument wordt uitsluitend op de informatie van de aanbieder geattendeerd als hij in de nabijheid (tussen de nul en de 75 meter) is van die aanbieder. Hiervoor gebruikt Beacon Valley beacons, die door de aanbieder worden geplaatst en lokaal een signaal afgeven.
Beacon Valley

Beacon Valley is specialist in de commerciële toepassing van beacons en biedt de EasyTapp aan in de Apple Store en Google Playstore. De gebruiker kiest in deze multi-app de categorieën die hem of haar interesseren. EasyTapp toont per categorie een lijst met aanbiedingen, zodra de smartphone in de buurt komt van een beacon. Elke dag zijn er weer nieuwe aanbiedingen en informatie. Beacon Valley biedt met EasyTapp een mobiele applicatie aan voor consumenten. Daarnaast zorgt Beacon Valley ervoor dat ook kleinere ondernemingen kunnen meekomen met de technische innovaties. Evenals grotere ondernemingen kunnen zij vanaf nu hun klanten bedienen middels een mobiele app tegen sterk gereduceerde kosten. EasyTapp is te gebruiken in de volgende segmenten: Winkels, Makelaars, Musea, Horeca, Toerisme, Automotive en Evenementen.

photo:gabenl(cc)