Met het opzetten van een mobiel full service team zorgt Sanoma ervoor dat mobiele campagnes en mobiele innovaties eenvoudig in te zetten zijn. Hopelijk met een positieve impuls voor de mobiele advertentiemarkt. Want mobiel is niet meer weg te denken uit het mediagedrag van consumenten maar adverteerders vinden nog niet vaak de weg naar de inzet van dit – inmiddels uitgegroeid tot – massamedium.

“Er is ontzettend veel vraag in de markt naar mobiele kennis en kunde. Door een team van specialisten te vormen en daarmee het complete pakket aan te bieden aan adverteerders, maken we het zo makkelijk mogelijk om mobiele campagnes in te zetten.” Aan het woord is Victor Beerthuis, Head of Mobile sales bij Sanoma. Zijn team kan ingezet worden om van het begin tot het einde mobiele campagnes te begeleiden. Beerthuis: “We denken mee over het mobiele campagneconcept. Ook ontwikkelen we de mobiele advertisingstrategie, zorgen voor doorvertaling van de campagne naar mobiel of helpen met de optimalisatie, verzorgen de hosting en de inkoop van de media. Door die samenwerking komen we tot een veel effectievere campagne. Door ook nog eens de mogelijkheid te bieden de campagne te onderzoeken op effectiviteit, kijken we meteen verder dan alleen de lopende campagne en kunnen we de learnings meenemen in het vervolgtraject.”

Uit het buitenland
Omdat er in het buitenland – denk aan Scandinavië maar ook Azië en de UK – veel gebeurt op mobiel, haalt Sanoma daar vaak de inspiratie en kennis vandaan als het gaat om mobiele campagnes. Voor de ontwikkeling van nieuwe interactieve formaten is er een samenwerking aangegaan met een Scandinavische partij die zich al heeft bewezen. Beerthuis: “Mobiel is een heel specifiek medium en biedt door de touchscreen ervaring heel veel interactiemogelijkheden. We proberen daarover zoveel mogelijk kennis te vergaren, zo hebben we ook heel intensief contact met onze collega’s in Finland, waar de markt zeker overeenkomsten vertoont met de Nederlandse.”

Interactieve formaten
Mediabureaus waarderen het full service pakket zeer, omdat de campagnes op zo veel verschillende onderdelen geoptimaliseerd kunnen worden. “De targeting en interactieve mogelijkheden zijn bij mobiel uniek. Alleen al als het om de creatie gaat,” vertelt Beerthuis. “Het touchscreen heeft display als advertentiemedium enorm veranderd. Wij hebben met onze partners formaten ontwikkeld die bewezen hebben een hogere interactie met de consument te bewerkstelligen. De consument is actief met de content in de banner bezig doordat hij bijvoorbeeld door verschillende producten heen kan swipen. We zien daar veel actiever gedrag dan bij desktop banner waar men op moet klikken. Iedereen die nieuwsgierig is, kan de formaten op zijn mobiele telefoon bekijken via deze link. Daar zie je ook meteen mooie campagnevoorbeelden.”

Kennis delen met de Nederlandse markt
“Sanoma heeft het consumentgedrag enorm zien veranderen met de komst van mobiel. Dit heeft een gigantische impact voor merken, veel verder dan marketing alleen”, aldus Beerthuis. Maar het biedt juist ook veel kansen. “Om onze kennis te delen en in te zoomen op welke impact dit heeft op de mobiele marketingstrategie, organiseren we het hele jaar masterclasses waarbij we onze klanten bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen. In het voorjaar organiseren we bovendien weer een grootst mobiel kennisevent, met internationale sprekers en praktische cases. Maar daarover binnenkort meer.”

Photo: macabrephotographer (cc)