Onze bovenburen in Zweden gebruiken second screens voor zowel entertainment als product research.  Bijna 80% van de Zweden heeft wel eens een tweede scherm gebruikt tijdens het televisie kijken. De mobiele telefoon is het populairste tweede scherm met 68%, gevolgd door de computer met 56% en de tablet staat met 27% op een derde plaats. Niet geheel verrassend bleek ook dat hoe jonger de respondenten, hoe hoger het percentage second screen gebruik. Slechts 4% gaf aan puur naar televisie te kijken. In de oudere leeftijdsgroep (55-79) was dit percentage met 41% een stuk groter.

Second screen gebruik in Zweden

In het onderzoek uitgevoerd door Inizio is ook gekeken naar de Zweedse internetters die gelijktijdig producten of diensten opzochten op een second screen naar aanleiding van een televisie commercial. Campagnes gericht op de doelgroep in de leeftijd 25-34 zullen hier de meeste effectiviteit in zien. Hier geeft 42% aan dat ze gelijktijdig met de televisie commercial op hun mobiele telefoon het geadverteerde product of dienst hebben opgezocht. In andere leeftijdsgroepen ligt dit percentage een stuk lager.

Bron: eMarketer

Photo: sol_invictus (cc)