Fervente tablet gebruikers zijn heavy online shoppers. Op de tablet wordt het liefst geshopt naar mode-, entertainment- en reisproducten. Mannen zijn op het gebied van online shopping opvallend genoeg de big spenders. Vooral op het gebied van elektronica en verzekeringen gebruiken zij de tablet veelvuldig. Maar ook op het gebied van kleding en schoenen laten zij zich niet onbetuigd. De tablet wordt door net zoveel door mannen als vrouwen gebruikt om zich te oriënteren op het mode aanbod. Vrouwen doen daarbij wel meer aan window shopping dan mannen. Dit blijkt uit een onderzoek naar het online winkelgedrag van 1.000 tabletgebruikers in de leeftijd van 16-65 jaar, uitgevoerd door Noviodata in opdracht van het media adviesbureau Stroom uit Rotterdam.

Iedereen een eigen tablet

Sinds de introductie van de Ipad in juli 2010, is de tablet een onmisbaar device geworden in de Nederlandse huishoudens. Inmiddels heeft 37% van tabletgebruikers al twee of meerdere tablets in huis. In bijna 10% van de huishoudens zijn er meer dan drie tablets in huis. Deze worden dan grotendeels gebruikt door de kinderen. Gemiddeld is de Nederlander 1 uur per dag actief op de tablet. De veel gebruikers zijn voornamelijk gezinnen met kinderen en jongere mannen tussen de 16 en 34 jaar.

Apps zijn niet zaligmakend

De tablet en de smartphone worden vooral gebruikt voor inspiratie en oriëntatie in het online winkelproces. Daarbij maakt men liever gebruik van websites dan van apps. Bij tablets geeft ruim driekwart de voorkeur aan websites, bij de smartphone is dat 67%. Vooral Google (32%) en de websites van winkels (11%) zijn populair. Bij elektronica en verzekeringen vervullen de vergelijkingssites een meer prominente rol. De meest populaire tablet apps zijn die van de zoekmachines (15%), vergelijkingssites en de winkels (beiden 6%).

Customer Journey is steeds verschillend

De mate waarin online kanalen worden gebruikt in het winkelproces is sterk afhankelijk van de productcategorie. Zo oriënteert 45% van de online kopers zich nog steeds het liefst via de fysieke winkel op het kledingaanbod. Bij reizen zien we een heel ander patroon. Daar gebruikt 77% het liefst de laptop/pc, gevolgd door de tablet (15%). Bij de oriëntatie op opleidingen is de tablet bij 13% favoriet, bij elektronica en verzekeringen bij 10% van de respondenten. De smartphone is, ondanks het veelvuldige dagelijkse gebruik, veel minder favoriet. Voor maximaal 2% van de respondenten is de mobiel het favoriete device om zich thuis op het online productaanbod te oriënteren.

Tablet voor inspiratie, de laptop/pc voor transactie

Tablets spelen een steeds grotere rol in het bewustwordings- en oriëntatieproces van de consument. Zo gebruikt 30% de tablet om zich te laten inspireren op het online aanbod. De uiteindelijke betaling wordt echter het liefst gedaan op de laptop/pc. De respondenten die op een laptop/PC winkelen hebben zichzelf een gemiddeld maximum budget van € 1.350 opgelegd. Het bedrag dat men maximaal aan een online bestelling wil besteden op de smartphone is €229 en op de tablet €366. Bijna de helft van de respondenten is bovendien nog niet bereid om via de smartphone een online bestelling af te rekenen. Bij de tablet is dat 40%. De grootte van het scherm is daarbij het belangrijkste issue. Bovendien vullen mensen minder snel hun creditcard gegevens in op een smartphone of tablet.

Usability beinvloedt winkelvoorkeur

Een goede winkelervaring is niet alleen vanuit het oogpunt van transactie een vereiste. Het kan ook direct het koopgedrag van de tabletgebruiker beïnvloeden. Zo stelt bijna driekwart van de respondenten dat zij niet bij hun favoriete winkels online shoppen als deze hun online winkel niet op orde hebben.

Advertising op tablet effectief

Daar waar de reclame op smartphones enorm toeneemt is de tablet is voor veel adverteerders nog steeds onontgonnen terrein. En dat is opmerkelijk want de tabletgebruikers zijn een interessante kooplustige doelgroep. Ook al blijven de directe transacties wellicht wat achter, de tablet vervult een belangrijke rol aan het begin van het koopproces. Advertising in deze fase kan dan ook zeer effectief zijn. Van de respondenten gaf 1 op de 5 aan dat ze naar aanleiding van reclame op de tablet meer informatie zijn gaan zoeken, 1 op de 6 bezocht de betreffende website en 1 op de 10 kocht vervolgens het product. Binnen alle mogelijkheden die tabletreclame biedt is vooral branded content voor meer dan een derde van de respondenten een gewaardeerde manier om product informatie tot zich te nemen.