Het is eind 2013 en dat betekent dat er weer teruggekeken kan worden op een interessant en bewogen jaar. Een jaar waarin Mobile Marketing en Mobile Advertising eindelijk echt voet aan de grond heeft gekregen. De bestedingen zijn verdubbeld en veel bedrijven en uitgevers maken serieus werk van het mobiel optimaliseren van content. Ondertussen is de mobiele gebruiker nog steeds vele lichtjaren verder in mobiel gebruik, maar toch. De eerste stappen zijn gezet.  Onderstaand videofragment laat nog eens de belangrijkste ontwikkelingen van 2013 zien. Maar we kijken ook vooruit. Wat volgt is een slideshare presentatie van eMarketer die de belangrijkste mobile trends van 2014  laat zien.Een belangrijke trend in 2014 die ook terugkomt in de emarketer presentatie is dat  mobiel  in 2014 zal verschuiven naar het centrum van een multiplatform landschap.
met oneindig veel schermen. De consument gebruikt meerdere devices tegelijkertijd maar ook achter elkaar. Zo oriënteert de consument op de smartphone, maar sluit net zo makkelijk op een ander mobiel device als de tablet of desktop een aantal uur later de koop. Adverteerders en bedrijven zullen moeten inspelen op deze trend.

Door crossdevice data op te bouwen kunnen de communicatie boodschappen afgestemd worden op het device en de informatiebehoefte van de bezoeker. Het slim gebruik maken van data zal essentieel worden voor veel bedrijven om snel te kunnen inspelen op de wensen van deze bezoeker. Smart Data wordt daarbij het nieuwe toverwoord. Integratie en afstemming van online en mobiele inzet met de algehele marketingstrategie wordt daarbij key. Tot slot zijn we altijd ‘On Commerce’ wat het traditionele winkelen en koopproces totaal heeft veranderd. ‘Showrooming’ is standaard onderdeel van het winkelen geworden. Lees meer hierover in een eerder verschenen artikel op TomorrowMobile hierover.  Klik hier voor het desbetreffende artikel.

In onderstaande video een terugblik op het mobile marketingjaar 2013 gevolgd door de e-marketer presentatie met de belangrijkste trends voor 2014.