Volgens het IAB heeft 57% van de top 100 merken momenteel een voor mobiel geoptimaliseerde website. Dat is al een flinke stijging vergeleken met de stand halverwege 2012 van 37%. Echter heeft een flink deel van de top 100 merken dus nog geen mobile optimized website staan en verliezen daardoor ongetwijfeld business. In 2013 verwacht men dat smartphone en tablet internet traffic desktop nog niet voorbij zal gaan, maar echt lang kan het niet meer duren.

Uit onderzoek door Econsultancy blijkt dat slechts 15% van de bedrijven aangeeft goed begrip te hebben van de mobile user experience. Een groter deel van 37% vind dat ze een okay begrip hebben en 45% geeft aan eigenlijk weinig tot zeer weinig verstand te hebben van de mobile user experience. Van de gebruiksvriendelijkheid tot aan de snelheid van de mobiele site zijn van belang. De gemiddelde laadsnelheid van grote mobiele retail sites ligt op 4,73 seconden. De site van Amazon heeft zelfs een laadsnelheid van 2,85 seconden. Een Wall St Report heeft voor Amazon berekent dat de sales met 1% stijgen voor elke 100 milliseconde snelheid verbetering van de mobiele sites. Een niet te onderschatten onderdeel dus.

Om echt goed in te kunnen spelen op het mobiele gedrag moet je weten hoe consumenten mobiele devices gebruiken tijdens de customer journey, zijn er bepaalde pieken te bespeuren op bepaalde dagen of tijdstippen of gedurende seizoenen? Begint of eindigt de aankoop op mobiel? Of juist op een ander platform. Zijn er verschillen per regio te ontdekken? Randstad versus provincie bijvoorbeeld.

In onderstaande infographic 6 tips voor het optimaliseren van een website voor mobiel.

Intuit_OptimizeMobileWebsite1

Bron: Econsultancy, Intuit

Photo: ignatgorazd (cc)