Het is nog maar 5 jaar geleden dat Apple de App store opende met de eerste 500 apps. Nog geen half jaar later volgde de grote concurrent Google met haar eigen Google Play. Daarna volgde de introducties van de Iphones en Ipads en Android tablets zich in een snel tempo op. In mei dit jaar maakte Apple bekend dat er inmiddels meer dan 50 miljard Apps zijn gedownload uit de Apple store. Wij als gebruikers zorgen voor het intensieve gebruik. Van gemiddeld 22 App downloads per gebruiker in 2009 tot gemiddeld 41 App downloads in 2012. En het aantal groeit alsmaar verder. Toch gebruikt slechts 22% deze apps meer dan 1x. Dit is toch wel bedroevend te noemen.

Om ervoor te zorgen dat je gebruikers je vaak kostbare app gevonden gaat worden is hoe dan ook blijvende promotie van je App vereist. Uiteraard eerst op je eigen kanalen als je eigen website, in nieuwsbrieven, in offline brochures (gebruik QR codes!) en zoek waar mogelijk de pers op. Heb je al de beschikking over een eigen Twitter en Facebookpagina dan zijn dat vaak ideale kanalen om je app te promoten. De reden? Deze twee sociale netwerken worden via smartphones voornamelijk geraadpleegd en een directe link naar de App Store of Google Play store is zo gemaakt. Uiteraard kunnen betaalde online media worden ingezet als de bekende Adwords en Display Campagnes. Let er ook op dat je bij veel netwerken kan targeten op tablet of smartphone verkeer waardoor je de kans op downloads laat toenemen. De conversie via een desktop is een stuk lastiger te maken.

Hieronder een overzicht van de evolutie van Apps van 2008 tot 2013.

Apps

Bron:Localytics

Photo: Micurs (cc)