Je bouwt een app en probeert deze in diverse markets aan de man te brengen. Ongeacht verdienmodel blijft dit een uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat mensen je app blijven gebruiken en deze niet na 1 keer gebruikt te zijn stof staat te happen in de eindeloze lijst aan apps op menig telefoon? Het blijft een uitdaging kijkend naar de cijfers van Stardust. Binnen de Apple Appstore is 65% van de applicaties dood, 41% in de Google Play store en 69% in de Windows Marketplace. Dood in dit geval betekent niet geupdate en minder dan tien recensies voor de app. 80% van de reviews op een app na lancering of update worden binnnen ongeveer de eerste twee weken vergaard. De eerste dagen na lancering of update zijn dus van groot belang.

aantal niet gebruikte apps

In totaal komt het erop neer dat de helft van alle apps nooit worden geupdate. Daaruit kun je afleiden dat een flink aantal niet de beoogde user base heeft bereikt en kosten dekkend is. In de Google Play store wordt 68% van alle apps minder dan 5.000 keer gedownload. Een voet tussen de deur krijgen vereist dus echt een goed idee en een zorgvuldig uitgewerkte functionele app die daadwerkelijk iets toevoegt. Dagelijks verschijnen er momenteel gemiddeld bijna 2.400 nieuwe apps. Genoeg die het proberen dus.

Bron: Stardust

Photo: robertnelson