Het is niet meer van deze tijd. Dikke ondernemingsplannen met maanden en soms jarenlange marktonderzoeken. Product en marktontwikkelingen gaan zo snel, zeker in onze mobiele  industrie, dat een businessplan snel maar wel overzichtelijk in elkaar gezet moet worden. En dat is mogelijk met het Business Model Canvas. Het Business Model Canvas brengt negen onderdelen die essentieel zijn om succesvol te zijn overzichtelijk bij elkaar.  

BusinessModelCanvas

Business Model Canvas

De 9 onderdelen van het Business Model Canvas zijn:

1. Customer Segments; Welke specifieke klantengroepen je als onderneming wil bedienen en wat zijn de behoeften van deze klantengroepen.

2. Value Proposition; Wat is de onderscheidende waarde die je biedt en hoe help je je klanten haar problemen op te lossen.

3. Customer Relationships; Op welke wijze ben je in contact met je klantengroepen en maak hierbij eventueel onderscheid tussen je verschillende klantengroepen afhankelijk  van de wensen en het rendement die je kan behalen op elk van deze klantengroepen.

4. Channels; at zijn de touchpoints van je klantengroepen en hoe kunnen deze klanten je product of dienst kopen.

5. Revenue Streams; Waar komen onze huidige en toekomstige inkomstenbronnen vandaan?

6. Key Resources; Wat zijn je essentiele hulpbronnen om waarde toe te voegen aan je producten, je klantrelatie te onderhouden en om nieuwe klanten te werven.

7. Key Activities; Wat zijn je essentiele kernactiviteiten om waarde toe te voegen aan je producten en je klantrelatie te onderhouden en nieuwe klanten te werven.

8. Partners; Welke partnerships zijn essentieel om succesvol te zijn in de markt waarin je opereert en van levensbelang om groter te groeien en concurrerend te zijn.

9. Cost Stucture; Hoe zit je kostenstructuur in elkaar. En welke kosten behoren tot de vaste en welke tot de variabele kosten?

Dit model is ontwikkeld door Alexander OsterWalder & Yves Pigneur. Tevens hebben deze heren ook een begeleidend boek uitgebracht. De naam van het boek heet: Business Model Generation. A Handbook for Visionairs, Game Changers en Challengers. In dit boek wordt een businessmodel beschreven als “de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.”. Ook wordt in dit boek aangegeven dat het Business Model Canvas ondersteunt om vanuit verschillende disciplines en sleutelpersonen binnen je bedrijf je business model op te zetten, te verbeteren en te vernieuwen.

Benieuwd geraakt naar de mogelijkheden? Bekijk dan het onderstaande twee minuten durende YouTube fimpje met uitleg over dit interessante model. Tevens is er dit jaar een uitgebreid artikel op Frankwatching verschenen met een uitleg en voorbeeld (autofabrikant Ferrari is onder de loep genomen) voor het Canvas model. Klik hier voor dit artikel.

Photo: Epsos (cc)