De kracht van de QR-code als marketing instrument is nog steeds groot ondanks opkomende alternatieven als augemented reality, NFC-chips en iBeacons. QR staat voor Quick Response. De tweedimensionale barcode kom je tegen in o.a. advertenties, posters, en tijdschriften. Eigenlijk zijn deze vierkante blokken tegenwoordig vrijwel overal terug te vinden.

Het is heel eenvoudig voor de consument om via een mobiele telefoon de barcode te scannen. Voor de marketeer is het een effectief instrument om de consument te laten leiden naar bijvoorbeeld een website url, een video op YouTube, een telefoonnummer te laten bellen of via Google Maps naar dichtstbijzijnde locatie te sturen. Consumenten scannen echter het liefst om mobiele kortingscoupons te ontvangen. 45% geeft dit als reden om te scannen. Ook het scannen voor het ontvangen van aanvullende productinformatie of het ontvangen van exclusieve content is populair. 23% scant om een product aan te schaffen. Niet zonder reden dat 95% van de Mobile Marketeers vindt dat QR-Codes effectief zijn in de mediamiddelenmix.

Bekijk de kracht van QR code Marketing in onderstaande infographic.

Photo: picpinky (cc)