Jonge generaties gaan anders om met nieuwe mobiele devices en socialmedia dan voorgaande generaties. De nieuwe consument is veeleisend als het gaat om communicatie en de ”Me-factor’ speelt een belangrijke rol. Ook in het shopproces. De macht is aan de nieuwe shopper. Hierdoor zijn er 4 nieuwe P’s ontstaan die het nieuwe consumentengedrag kenmerken.

-Pervasive  ‘Laat me shoppen waar ik ook ben’. Zo shopt 21% van de consumenten met haar tablet in bed.

-Particpatory ‘Ik heb een stem gekregen en deze ga ik gebruiken’. 50% van de consumenten heeft op een of andere wijze content (afbeeldingen, tekst, video,foto’s) gecreëerd online.

-Personalized  Individuele aandacht dat is wat de nieuwe generaties shoppers willen. 35% van de online kopers is wel bereid persoonlijke informatie te verstrekken wanneer ze als tegemoetkoming een relevante (kortings)coupon ontvangen.

-Prescriptive ‘Ik ben in controle op het shoppingproces’.  De controle ligt nu bij de consument. Ook in de fysieke winkel. Zo vergelijkt 44% van de shoppers in de winkel met haar smartphone of ze hetzelfde product ergens anders goedkopere kunnen krijgen.

Bekijk onderstaande infographic over Me-Commerce en de toekomst van Retail.

photo:jamiecat(cc)