Digitaal exploitant Semilo begint 2014 met de introductie van een apart label voor haar mobiele activiteiten. Onder de naam Mobvious zal de komende jaren de mobiele propositie in binnen- en buitenland worden uitgebreid. Samen met haar buitenlandse partners bereikt Semilo met deze propositie ruim 25 miljoen Europeanen via honderden mobiele sites en apps. Bekende namen in het portfolio zijn Shazam, AutoScout24, IMDB, Weerplaza en de Aanbieding app. Hans Caspers oprichter en eigenaar van Semilo geeft uitleg.

Vanwaar dit nieuwe label?

Hans Caspers van Semilo: Mobiel is een van onze speerpunten de komende jaren en bij uitstek een markt die zich niet laat bepalen door landsgrenzen. De opzet van een Europees mobiel netwerk vraagt om een uniforme benadering van de markt, vandaar ook dat gekozen is om vanuit een merk te gaan werken.

Welke meerwaarde biedt Mobvious?

Naast de hoeveelheid aan de kwalitatieve titels onderscheidt Mobvious zich door het aanbieden van full service diensten; van strategie, creatie tot optimalisatie. Waardoor iedere campagne tot zijn recht komt. Adverteren op de smartphone en tablet vraagt om een andere aanpak dan online advertising. In de loop der jaren hebben we prachtige campagnes opgezet en met die kennis helpen we graag onze klanten. Naast de premium inkoop van campagnes zullen we ook automated trading diensten aanbieden.

Welke ontwikkelingen mogen we verwachten in  2014?

In 2014 zullen verschillende nieuwe mobiele producten worden gelanceerd, waaronder mobile-video formaten, retargeting en audience targeting. Het portfolio is inmiddels ingericht voor de gebruikelijke rich-media formaten, synchronisatie met andere media als TV en radio en afgestemde inzet met desktop titels.

Hoe zien jullie mobiel kijkend naar display advertising en de trend naar native advertising op mobiel. Waar zit toekomst in? 

Advertentiecampagnes worden vaak of op bereik of op relevantie ingestoken. Een optimale combinatie van beide is voor veel adverteerders lastig, want de sites of apps waar de relevantie heel hoog is bieden vaak niet het bereik om aan de complete doelstelling van de adverteerder te voldoen. Dat is meteen een beetje het nadeel van native advertising, het is lastig schaalbaar. Display zal alleen al om die reden altijd een groot deel uit blijven maken van de online inzet.

Sponsored content (oh nee, we noemen het nu native) wordt altijd ingezet op plekken waar de relevantie het hoogst is, daardoor voelen dergelijke integraties van content van adverteerders voor consumenten natuurlijk aan. Afgelopen jaar heb je echter wel kunnen zien dat men een beetje doorslaat, dat men native inzet omwille van de hype. Consumenten zien dat en prikken daar doorheen, meestal met een negatief effect op de merkwaardering. Maar goed, dat is wellicht een hele andere discussie.

Native advertising op mobiel dus, daar zit zeker groei en zal de komende jaren ook vaker worden ingezet. Wij bieden in ons netwerk ook verschillende mogelijkheden naast display inzet, je hebt het dan over advertorials en gesponsorde onderdelen van apps. Daarnaast bieden we de adverteerder steeds vaker relevantie door de inzet van targetingmogelijkheden, uiteraard (GPS) locatie, maar ook profiel, het weer en andere voorkeuren en/of omgevingsfactoren die we tot onze beschikking hebben. Dergelijke inzet zorgt ervoor dat advertenties sneller relevant en dus minder snel irritant worden gevonden. De vorm, native of display, is dan van ondergeschikt belang.

We zien overigens ook een sterke groei in video. Adverteerders die gewend zijn veel op TV te doen maken de transitie naar online video, waar je veel gerichter kunt inzetten op je doelgroep, alles kunt meten en ook nog te maken hebt met omgevingen waar consumenten veel meer engagement tonen met video content. Afgelopen jaar hebben we het aantal videocampagnes zien toenemen en we verwachten dat die groei zich dit jaar doorzet.

Hebben jullie al ideeën over hoe in te spelen op de voorspelde trend van 2014; de wearable devices? 

De kunst van het adverteren is natuurlijk om wel op te vallen maar niet te overheersen. Je wilt als adverteerder dat de consument je merk ziet maar moet ze niet gaan irriteren. Op mobiel is dat niet gemakkelijk. Het kleinste formaat banner neemt al snel 10% van je mobiele scherm in beslag, de populairdere double banners en half-page ads logischerwijs meer. Hoe kleiner de schermpjes des te voorzichtiger je moet zijn met commerciële uitingen.

Ik kan me voorstellen dat op smartglasses en -watches voornamelijk of misschien wel alleen sponsoring en location-based notificaties ingezet kunnen worden. Sponsoring in de vorm van ‘deze app wordt je aangeboden door…’ en notificaties op basis van opt-in binnen categorieën die voor die consument relevant zijn. Een consument die bijvoorbeeld een coupon voor de Coffee Company heeft ingewisseld via Scoupy zou je kunnen attenderen op een gratis muffin bij een cappuccino wanneer hij of zij binnen een straal van een kilometer een Coffee Company kan vinden.’

Blijft de mobile markt in 2014 net zo groeien als afgelopen jaar?

Mobile Advertising begint steeds vaker een vast onderdeel te worden in de marketing mix. Adverteerders zien meer en meer de toegevoegde waarde om de smartphone en/of tablet in te zetten bij hun campagne. De Mobile markt is in 2013 in alle opzicht gegroeid en die groei zal versnellen in 2014. De verwachting is zelfs dat mobile advertising tot 2018 jaarlijks zal groeien met 26 procent (Bron: Berg Insight).

Mobvious is actief in 7 Europese landen: Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Duitsland, België en Nederland. Overigens blijft Mobvious haar lokale aanspreekpunten behouden om adverteerders optimaal te kunnen bedienen en te kunnen voorzien van succesvolle campagnes die zowel op desktop als mobiel dienen te draaien.

Kijk voor meer informatie en alle mogelijkheden op www.mobvious.nl

Photo: vernieman (cc)