De second screen industrie mag nog steeds in zijn handen wrijven, zo blijkt uit de cijfers van SPOT Social TV ratings. In Nederland worden gemiddeld 45.000 tv gerelateerde tweets per dag verzonden. Als we kijken naar de gehele maand september komt dit neer op 1.35 miljoen tv gerelateerde tweets. Het gaat dus hard, maar gaat het hard genoeg?

Second screen gebruik & Twitter

Het aantal tweets blijkt in ieder geval lager te liggen dan in het voorjaar. Als tegenargument wordt gebruikt dat het nieuwe tv seizoen nog maar net is begonnen. In de komende maanden, zo is de verwachting, zal het aantal tweets wel verder toenemen.

Tegelijkertijd is over de landsgrenzen in de VS een onderzoek van BI Intelligence verschenen over second screen gebruikt. Een van de uitkomsten is dat in het eerste kwartaal van 2013 46% van de smartphone eigenaren en 40% van de tableteigenaren op dagelijkse basis deze devices als second screen gebruikt bij het kijken van tv programma’s.

Hetzelfde onderzoek werd ook 9 maanden eerder uitgevoerd en toen lag het percentage op 39%. Het percentage secondscreen gebruikers groeit dus nog steeds. Wordt er dan ook getwitterd over tv-programma’s is de vraag. Jawel! Gemiddeld 53% twittert over een tv gerelateerd onderwerp.

Ook blijkt uit het onderzoek dat een populaire activiteit tijdens het second screen gebruik het kopen van producten is waarmee op dat moment geadverteerd wordt. Opvallend veel zelfs. 20% van de second screen tablet gebruikers en 13% van de smartphone eigenaren zegt hier mee bezig te zijn tijdens het tv kijken.

second screen gebruik

Bron: Nielsen/ BI Intelligence/ BusinessInsider/ Telecompaper
Photo: ministerio_tic (cc)