Apple heeft een geduchte concurrent. Sterker nog wereldwijd heeft Apple het afgelopen jaar marktaandeel moeten inleveren. Op onze planeet is maar liefst 30% van de verkochte smartphones een Samsung. En Apple? 13 procent. Het mag duidelijk zijn Samsung verovert de wereld. En wist je dat Samsung 4 miljard in reclame investeert tegenover 1 miljard van Apple?

Samsung

De Samsung Group werd opgericht in 1938 en betekent in het Koreaans 3 sterren. Samsung levert uiteenlopende producten op het gebied van telecommunicatie, mobiele telefoons, camera’s maar ook lcd schermen en halfgeleiders. In totaal heeft Samsung 26 dochterondernemingen en 80 verschillende busineses. Samsung  zorgt daarmee maar liefst voor 17% van Zuid Korea’s Bruto Binnenlands Product (BNP). 230.000 werknemers zijn actief wereldwijd waarvan 15.000 in Europa.

Samsung zie je overal en zeker in reclame en marketing terug. Het bedrijf is veruit koploper als het gaat om advertising. Maar liefst 4 miljard dollar is geïnvesteerd in reclame en bovenop 5 miljard in marketing. Dat dit veel is blijkt wel wanneer je het vergelijkt met Apple. Apple heeft ‘slechts’ 1 miljard geïnvesteerd in advertising. De meeste recente commercial van Samsung is die van de Samsung Galaxy Note waarin de populairste voetballer van de wereld Messi in figureert.

De toekomst zal het leren maar Samsung lijkt nog steeds te groeien in marktaandeel. Het introduceert continue nieuwe modellen terwijl de Apple alleen het topmodel de Iphone verkoopt. En met opkomende markten als Rusland en China waar het merk Samsung populair is lijken er nog meer kansen te liggen. Bovendien verkoopt Samsung modellen in verschillende prijsklassen voor verschillende doelgroepen. Dit kan gevaarlijk zijn als bedrijf omdat je je niet duidelijk positioneert. Toch biedt het Samsung wel een spreiding in risico en heel veel aanbod met daarbijbehorende omzetkanalen.

Vandaag publiceerde telecompaper.nl cijfers over de smartphonemarkt in Nederland. Hierin bleek dat het marktaandeel van Samsung in het derde kwartaal toenam van 41% naar 47%. Een goede tweede is Nokia met 38%marktaandeel. Toch wel verrassend te noemen. Niet verwonderlijk door de groei van Samsung wordt ook het aandeel van Android op de Nederlandse markt steeds groter. Inmiddelsheeft  69% van de Nederlandse smartphones Android als Operating system.

De toekomst volgen we op de voet. Geïnteresseerd in de battle van eind 2013 tussen de Iphone 5S of de Galaxy S4 klik dan hier.

Hieronder zie je een overzicht van de grootte van het bedrijf Samsung.

Samsung

 Photo: coolinsights (cc)
B
ron:telecompaper/emerce/samsung.com//MM Research Institute