Welke organisatie wil het niet. Een top 10 ranking de iOS Apple Store. Het is niet voor veel organisaties weggelegd, maar het kan! Waar is het van afhankelijk? In ieder geval dienen er binnen 72 uur na de lancering van de app een groot aantal downloads te hebben plaatsgevonden. Het aantal downloads van de afgelopen 24uur hebben daarbij de grootste impact. Om zo snel mogelijk een groot aantal downloads te realiseren helpt een ‘boost’ campagne om het aantal downloads te promoten. Wat is daarbij de CPI, de Cost Per Install?In onderstaande infographic worden de kosten per app installatie uitgewerkt. Wanneer je App zich eenmaal in een top lijst bevindt heeft het een zichzelf versterkend effect. Je wordt beter gevonden wat resulteert in nog meer downloads. Het is daarom belangrijk om je reclame en mediacampagne rondom de introductie van de app te concentreren. Een ‘betaalde download’ die gegenereerd is tijdens de boost campagne levert bij games apps gemiddeld  1 (gratis) organische download op in de eerste 3 dagen van de campagne. Bij een ‘non-game app’ ligt dit lager, namelijk een organische verhoging van gemiddeld 0,65 app.

Cost Per Install (CPI)

De Cost Per Install (CPI) van games apps liggen gemiddeld lager dan dat van non-games apps en variëren ook per land. Zo is in de VS de gemiddelde CPI voor games apps €1.10 terwijl dit voor non-games apps op €1,55 ligt. Kijken we naar effectieve downloads, dus nemen we de organische gratis downloads ook mee, dan ligt dit vanzelfsprekend een stuk lager;  €0,55 voor games apps vs voor non-games apps €0,90.

In totaal zijn er meer dan een miljard consumenten op zoek naar informatie en inspiratie op hun mobiele devices. En wat werkt wel en wat werk niet voor deze mobiele gebruikers die hongerig zijn naar leuke en relevante informatie en verrassende apps? Vragen die we uiteraard graag beantwoord willen zien als App-ontwikkelaar.

Belangrijk is het om niet alleen ons te richten op ‘ijdele metrics’ als het aantal downloads van de app. Maar juist het vercommercialiseren van de app, en de directe of indirecte bijdrage die de app kan leveren aan het verkoopkanaal en beleving met je merk door je gebruikers is van belang. We hebben drie prioriteiten bij de lancering van een app voor je op een rij gezet. Klik hier voor deze 3 prioriteiten

Kosten van een app

photo:[email protected](cc)